Hoe claim ik mijn bedrijf op Google?

Als ondernemer zijnde wil je zichtbaar zijn. Een belangrijk onderdeel daarvan is het claimen van jouw bedrijf op Google. Door dit te doen kun je gebruik maken van veel services die Google bied. Denk hierbij aan Google Ads, Analytics en Google Maps. Die laatste is voor jou als ondernemer belangrijk, omdat je bedrijf dan zichtbaar is op Google Maps. Een ander voordeel van het claimen van jouw bedrijf bij Google, is de infobox die verschijnt naast de zoekresultaten. Hier kun je als bedrijf informatie en foto’s plaatsen, zodat klanten je sneller kunnen bereiken of sneller een beeld krijgen van jouw onderneming. Maar hoe claim je nu je bedrijf?

Je hebt een Google account nodig

Om je bedrijf te kunnen claimen moet je beschikken over een Google Account, ook wel een gmail account genoemd. Hiermee kun je e-mailen, maar ook gebruik maken van allerlei andere belangrijke services van Google. Je kunt een Google account vrij snel aanmaken via deze link.

Zodra je een Google account hebt aangemaakt, kun je inloggen met je gegevens. Als je bent ingelogd, zie je rechtsbovenin 9 rondjes in een vierkantje staan. Als je daarop klikt, zie je alle Google apps. Scroll iets naar onderen en dan vind je Mijn Bedrijf. Als je daarop klikt kun je beginnen met het aanvragen van jouw bedrijf.

Verificatie methode

Nadat je het hele registratieproces hebt doorlopen, is er nog één belangrijke stap te nemen. Om te bewijzen dat jouw bedrijf echt van jou is en te verifiëren dat je echt op het aangegeven adres zit, gebruikt Google een verificatie methode die via de post loopt. In je Mijn Bedrijf dashboard kun je verificatie aanvragen. Google zal nu een code via de post naar je opsturen. Deze code dien je in je dashboard in te vullen en op die manier is je bedrijf geverifieerd.

De voordelen van Google Mijn Bedrijf

Nu je bedrijf geregistreerd is bij Google, zijn er een hele hoop services waar je gebruik van kunt gaan maken. Allereerst zal er naast de zoekresultaten (als je op je bedrijfsnaam zoekt) een infobox verschijnen. Daarin staat de basis informatie die je hebt ingevuld tijdens het registratieproces. Van hieruit kunnen klanten je snel bellen, naar je website gaan of informatie bekijken. Ook kun je reviews gaan verzamelen op Google. Reviews zijn een belangrijk middel om aan te tonen dat jij de geschikte partij bent om mee samen te werken!

Infobox Google Mijn Bedrijf

Andere Google Services

Nu je een Google account hebt, kun je ook gebruik gaan maken van andere Google services. Google is de grootste speler op de markt wat betreft vindbaarheid en online zichtbaarheid. Het loont dus om hier op je gemakje eens in te duiken. Enkele essentiële services waarvan ik vind dat elk bedrijf gebruikt van moet maken zijn:

  • Google Analytics
  • Google Search Console
  • Google Tag Manager
  • Google Ads

Mocht je hulp nodig hebben bij het opzetten van je Google Account, het instellen van Analytics, of heb je specifieke vragen. Je kunt me altijd een bericht sturen via Instagram of Facebook of contact opnemen via het contactformulier op deze website.